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外国人「FFTAってFFTより面白いよな」【タクティクスアドバンス】

出典:ファイナルファンタジータクティクスアドバンス©SQUARE ENIX

1. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/ 08/18/22(Thu)07:31:02 No.9186573
ひと夏かけて、ファイナルファンタジータクティクスアドバンスを遊び倒した。”ゲームに吸い込まれるように”夢中になって、たくさんの時間を費やした。その後もっとやりたいと思って、PSP移植版の初代「FFタクティクス」をやってみたら、とんでもないクソゲーだった。GBAのFFTAのがずっと面白いのに、なんでみんなFFTの話ばっかりすんの?
One summer I played through Final Fantasy Tactics Advance on my phone and I had a blast. I got sucked into the game and put so much time into it. After that wanted more so. Checked out the PSP port of the original and holy fucking shit is the first FF Tactics an awful game. Why does everyone talk about the original when the GBA game is so much better???

2. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
その辺のゲームはわざわざ釣りスレを作らなくても十分話題にされてるくらい人気なんだよ
These games are popular enough to talk about without having to make a bait post you know

3. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
>PSP移植版
よく一番クソなバージョンをプレイしてくれたものだ。

>PSP port
Nice job playing the shittiest version of the game.

4. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
PSP移植版はガチで通常攻撃以外の全ての行動が50%スローになる。修正版はあるけど、修正版を知らずに酷い目に遭ったんだろうな>>1
The PSP port literally has a 50% slowdown on all actions that aren’t the vanilla Attack. There’s a fix but if you didn’t know about the fix, you got f**ked into a wrong version OP.

5. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
タクティクスアドバンスはいいゲームだよね
tactics Advance is a good game.

6. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
FFTはFF8みたいな”流行り”ゲー、ステマは無視しろ
FFT is a hipster game like FF8. Just ignore the shills for it

7. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
FFTよりFFTAのが好きになるの分かるよ。内容が詰まった肉厚なJRPGが好きな層なら分かるはず
I can understand liking FFTA more than FFT if you’re into meaty JRPGs with lots of content desu

8. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
FFTとFFTA2は子供の頃にプレイしてハマって、その後もプレイしてる。でもFFTは大人になってからはプレイ出来ない。(FFTは?)ずっとテンポが遅いし、算術ゲーだし、全てのアイテムやクラスが超個性的で分かりやすいという素晴らしい色彩的な美学に賭けている
I played and loved FFTA and FFTA2 as a child, and have replayed them since, but couldn’t get into FFT as an adult. It’s much slower and feels more number-crunchy and lacks the amazing colorful aesthetic where every item and class is super distinct/legible.

出典:ファイナルファンタジータクティクスアドバンス©SQUARE ENIX

9. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
>FFTA2
同意

>FFTA2
I agree.

出典:ファイナルファンタジータクティクスアドバンス2©SQUARE ENIX

10. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
FFTA2最大の不満点は、グリアを序盤に採用できないこと。それから、デフォで高さ制限のない飛行ユニットはぶっ壊れにも程がある。例えばカノープスとか
For some time one og my biggest gripes with FFTA2 was not being able to recruit Gria early. Then again, flying units with no height penalty by default are broken as hell. Take Canopus for an example.

11. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
>>1には同意だけど荒らしと言われても仕方ないぞ
I agree with you OP but people are going to call you a troll regardless

12. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
Vitaで獅子戦争しかやったことない。タクティクスアドバンスはどう違うんだ?
I’ve only played War of the Lions on my Vita. How does Tactics Advance differ?

13. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
別のゲームだよ
It’s a different game

14. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
どういう点で?
In what ways?

15. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
そもそも違うゲームなんだよ。FF7と8くらい違う
Entirely different game. As big of a difference between FF7 and 8

16. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
FFTはゲームプレイに関してはタクティクスシリーズで最悪のゲームだけど、ストーリーに関しては最高だと思う。FFTのゲームプレイが悪いというより、FFTAより古いから、クラスのカスタム性において劣ってしまうのは仕方がないって感じ。
と言いつつ
、古いゲームと新しいゲームを比べるのは趣味じゃないから、基本的に言えることは、どちらのゲームもストーリー、ゲーム性ともに高いクオリティで、単に開発された時期が違うだけということだ。ただFFTの政治的なストーリーが好きな人は、FFTAの子供向けなストーリーを嫌がるかもしれないな。FFTAのストーリーはFFTと同じくらい良いものだと俺は思うんだけどね。
FFTA2は、ゲームプレイは劇的に改善されているのにストーリーが悪化しているようなゲームだと思う。ストーリーが悪いというわけではなく、基本的すぎて、ニュアンスや複雑さを放棄して、一般的な土曜朝の少年アニメみたいなトーンになってしまってる

FFT is definitely the worst tactics game when it comes to gameplay but the best one when it comes to story. Despite that, I definitely get OPs point of view because its less that FFTs gameplay is bad and more that its older than FFTAs so it doesn’t offer the same level of customization in class building autism than the former.
That being said, since I hate comparing older games to new ones, I can basically say this: both games are high quality in both story and gameplay they simply where developed in different times. It is true however, that if an anon enjoyed FFT for its more political story then they would likely hate FFTA for having a story thats written more with a kid in mind. I think FFTAs story is just as good as FFTs tho.
FFTA2 is probably the kind of game where I’d say the gameplay was dramatically improved in every way while the story was made worse and its not even that the story is bad its just that its way to basic and gives up any sort of nuance and complexity in its tone for a generic saturday morning cartoon shounen anime.

17. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
FFTのゲームプレイが悪いというより、FFTAより古いから、クラスのカスタム性において劣ってしまうのは仕方がない
言い過ぎ。たしかにFFTAには6年後に出たゲームとして、さすがに新しいアビリティがある(クソなプラットフォームで、だけど)。でもあの時代のJRPGにありがちな過剰設計、意図的な煩雑さがより多く存在してる。カスタマイズの可能性は(全く無いわけではないけど)実際にはそれほど大きい訳でもないし、従わないといえkない制約やルールが多くなってるだけ。だからより多くの要素があるように見えて、そのほとんどは表面的なものに過ぎない。一方で、星座の相性だとか信仰値だとかの特徴的なシステムは削除されてしまった
>Despite that, I definitely get OPs point of view because its less that FFTs gameplay is bad and more that its older than FFTAs so it doesn’t offer the same level of customization in class building autism than the former.
I find this to be oversold. FFTA does have some new abilities as you might expect for a game that came out 6 years and a whole generation later (on a shit platform, granted). But it has a lot more overdesign and arbitrary complexity typical of JRPGs through that era. The build possibilities aren’t actually much greater (if at all), there are just a lot more restrictions and rules to keep track of. This gives an illusion of having a whole lot more going on but it’s mostly superficial. Meanwhile, unique mechanics like Zodiac Compatibility and Faith have been removed.

18. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
ニッチなフランチャイズの一作目のゲームが好きな人は、たとえ後の続編でクオリティやシステムが改善されストーリーが拡張されてたとしても、得てして一作目にある種のエリート意識を持つもんだ。彼らは続編が魂を失って、簡単すぎたり、プロットが複雑になっていると主張する。レトロゲームではよくあることで、特に続編が他のゲーム機で出ている場合ではそうなりやすい
There’s a certain elitism that comes with liking the first game of a niche franchise even if later sequels improved QoL and mechanics and expanded the story. They’ll claim the sequels lost soul and made it too easy or complicated it with plot. This happens alot with retro games, especially if the sequel is on another console

19. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
ロウシステムがガチで嫌い。FFTの素晴らしいところは、いろいろなユニット編成を試して、それでゲームをぶっ壊すことも出来るところだけど、FFTAではそれが出来ない
I f**king hate the law system. one great thing about FFT is trying out different kind of unit compositions and sometimes even breaking the game with it. you can’t have that in FFTA.

20. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
それいつも聞く不満点だけど、俺はそれで窮屈に感じたことないけどなあ
this was always the complaint that i heard, but i never felt constrained by it.

21. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
ロウシステムの意義は、プレイヤーが一つの戦略に固執するのを防ぐことだから
the whole point of the law system is to prevent you from sticking to one strategy.

22. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
>>1
ハハなんか言ったか?

Ha ha what

23. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
FFシリーズの本筋が好きじゃなくても遊べたりする?
can I play it if I don’t like mainline FF games?

24. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
モンスターバンク、狩人、めたもる士、青魔道士、動物使い、精霊使いの不要なやりこみ要素を思い出せ
You now remember all the unnecesary autism with the Monster Bank and the Hunter, Morpher, Blue Mage, Beastmaster and Animist classes.

25. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
正直ああいうよく分かんない要素好き。
I like obscure shit like that desu.

28. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
>>1
俺もほぼ同じような体験をしたよ。FFTAは即座に好きになって、一作目をプレイしてガッカリするっていうね。FFTAほど好きになったJRPGタクティクスゲームは他にないな。
その理由はFFTAがあんまりFFTの続編って感じじゃなくタクティクスオウガっぽいゲームだからだと思う…

Op I had almost the same experience. Ffta was instant love, and trying to play the original was a let down. I’ve never found another jrpg tactics game that I loved as much as ffta.
I think its mostly because ffta is basically a tactics ogre game and not really a fft sequel… tactics ogre comes closest to satisfying the itch.

29. 海外の反応 蠱惑の壺 4chan /vr/
アドバンスがタクティクスよりシステム的により複雑なゲームだってのは認めるけど、タクティクスの方が良ゲーだと思うけどなぁ
I’ll fully admit that Advance is a more mechanically complex game than Tactics, but I think Tactics is a better game.

出典:

壺娘
壺娘

FFTA好き。ジュブナイル物としてのストーリーが良いし、キャラや世界観が良かった。

不要です
不要です
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